آینه کاری سنتی (طرح های جذاب آیینه کاری سنتی) + سفارش اجرا و نصب

آینه کاری سنتی

آینه کاری سنتی جلوه ای از هنر بی بدیل ایرانیان

آینه کاری از دیرباز روشی برای ایجاد فضایی قشنگ‌تر و پرنورتر با استفاده از آینه بوده است. آینه کاری سنتی، استفاده از تکه‌های کوچک آینه در کنار هم است به شکلی که هارمونی خاصی ایجاد کند. در واقع با برش دستی آینه به تکه‌های کوچک طرح دار توسط فردی ماهر در این زمینه، این قطعه‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با چسب خاصی به یکدیگر و سطح پشت خود می‌چسبند. آینه کاری سنتی ایرانی از زمان‌های دور نشئت می‌گیرد زیرا آینه کاری‌های منحصر به فرد و ماهرانه‌ای در مساجد مختلف بجا مانده از زمان‌های گذشته می‌بینیم. نمای کلی که آینه کاری‌ها می‌سازند بسیار دیدنی و شکیل است.

اگر پس از وارد شدن به مراقد و زیارتگاه‌ها زیر گنبد را نگاه کنید متوجه ظرافت بکار رفته در آینه کاری‌های سنتی آن جا خواهید شد. برند هیربد نگاره ارائه دهنده برتر در زمینه معماری اسلامی و تزیینات بناها آماده ثبت سفارش آینه کاری سنتی شما عزیزان می‌باشد.در ادامه به بررسی کامل آینه کاری سنتی و روش‌ها و مزایای آن می‌پردازیم.

تاریخچه آینه کاری

در گذشته‌های بسیار دور انسان برای دیدن خود از بازتاب در آب استفاده می‌کرده است. نیاز به دیدن خود همواره آدمی را به دنبال راهی برای میسر ساختن این امر وا داشته است. اولین بار آینه‌هایی که تاجران از کشوری دیگر به مقصد ایران می‌آوردند در راه دچار شکستگی‌ها ناموزون شدند. هنرمندان ایران زمین با استفاده از چسباندن این تکه‌های کوچک شکسته و با کنار یکدیگر قرار دادنشان طرحی جالب و زیبا پدید آوردند.

از زمانی که آینه کاری مساجد و مکان‌های مذهبی باب شد، استفاده از این هنر ظریف و زیبا بیشتر شد. استفاده از آینه کاری سنتی در نمای خارجی و داخلی ساختمان‌های معروف از همان زمان مرسوم شد. طبق شواهد موجود، نخستین بنایی که با تزئینات آینه کاری به شکل اسلامی کار شده، ایوان آینه دیوان خانه قزوین است؛ که در زمان حکومت شاه تهماسب اول ساخته شده است.جالب است بدانید که این روش ها خیلی ها مختص کشورمان می‌دانند و معتقد هستند اولین بار این هنرمندان ایرانی بودند که با نبوغ خود چنین طرحی را برای خود ثبت کردند.

طرح‌های آینه کاری سنتی

طرح‌های گوناگونی برای کارها از دیرباز مورد توجه بوده است. امروزه یکی از بهترین روش‌های آینه کاری سنتی طرح اسلیمی و همچنین طرح گره می‌باشد. هر دوی این روش‌ها برای انجام نیاز به تخصص در این زمینه و تجربه کافی در امر هنر آینه کاری هستند. در طرح‌های اسلیمی آینه کاری سنتی بیشتر از گل و برگ و طرح‌هایی با رنگ فیروزه‌ای بهره برده می‌شود. به این دلیل که امروزه با در دست داشتن اطلاعات بروز و دسترسی به طرح‌ها و نقوش منحصر به فرد در این زمینه، انواع مختلفی از روش‌های آینه کاری سنتی در دسترس است تا متناسب با محیط و همچنین علاقه شخصی، طرح مورد نظر را بتوان اجرا کرد.هنری مثل آینه کاری در ترکیب با دیگر نقش و نگار ها طرحی بی نظیر ارایه می کند. بطور مثال ترکیب این کار با انواع کاشی سنتی و درکنار آن کمک گرفتن از معماری اسلامی ، جلوه ای عالی در دیوار ها و سقف ها پدید می آورد.

نکات مهم در اجرای طرح ها

داشتن مهارت و تجربه در این کار بسیار مهم است. به دلیل ظریف بودن آینه کاری و ریز بودن تکه‌ها و همچنین کار حساس، اگر فرد اقدام کننده دارای تسلط کافی نباشد، کار طبق انتظار پیش نمی‌رود و نتیجه مطلوب نخواهد داشت. علاوه بر مهارت شخص، عواملی چون خمیر مورد استفاده در زیر هر قطعه، دقیق بودن هر برشی که بر آینه داده می‌شود و مواردی که در حین کار بر هر سطح خاص مشخص می‌شوند مورد اهمیت در کیفیت نهایی می‌باشند.

چرا این هنر جذاب است؟

آینه یک دست و تمیزی را در نظر بگیرید که در مکانی با چند تابش نور مختلف قرار دارد. ناخودآگاه تصویر زیبایی از بازتاب نور و رنگ‌های جالب آن در ذهن شکل می‌گیرد. حال تصور کنید با وجود قطعات زیاد آینه‌های کوچک، و نورهای مختلف که از زوایای گوناگون به آینه می‌تابند، چه صحنه قشنگی را خلق می‌کنند. هنر آینه کاری سنتی استفاده از این جلوه‌های خوش رنگ و لعاب در قالب طرح‌های اسلیمی و دیگر موارد از این دست می‌باشد.

در این کار به علت استفاده از آینه‌های ریزتر نسبت به آینه کاری مدرن، تعداد تصاویر بیشتری هم تولید می‌کند. تصاویر بیشتر هم رنگ‌ها و منابع نوری بیشتری بوجود می‌آورند و به همین شکل جذابیت این کارها چندین برابر می‌شود. اوج هنر آینه کاری سنتی در ایران مربوط به زمان قاجاریه است. در این دوران برتری هنری مثل این نسبت به تزیینات ساده‌تر دیگر مشخص شد و با نبوغ ایرانیان، آینه کاری در کاخ ها و تالار ها اوج گرفت. در مکان های مذهبی نیز استفاده از روش های مخلتف آینه کاری رواج بیشتری یافت.

استفاده از آینه کاری سنتی در کجاها مرسوم است؟

قطعاً تابه‌حال از آینه کاری‌های سنتی دیدن کرده‌اید. در ستون‌های مساجد، سقف مساجد، مکان‌های مذهبی مانند زیارتگاه‌ها و دیگر اماکن مقدس، استفاده از این نوع نقش و نگار اسلیمی کاربرد گسترده ای دارد. همچنین در خانه‌های قدیمی و مشهور مانند خانه‌هایی که امروزه تبدیل به موزه شده اند، آینه کاری سنتی در نمای داخلی و قسمت‌های مختلف قابل مشاهده است. همچنین در زمان حکومت پیشینیان در ایران، آینه کاری امری ضروری در کاخ‌ها و قصرها بوده است.

در کاخ‌ها گاها شاهد تالاری پوشیده از آینه های معروف و مختلف هستیم. سقف و دیوارهای این تالارها پوشیده از آیینه هایی است که زیبایی بین‌هایت دلنشینی به فضا بخشیده است. ایوان آینه در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، حرم شاهچراغ (ع) و تزیینات دار السیاده در حرم مقدس امام رضا (ع) از نمونه‌های بازر تجلی بخشی آینه کاری سنتی ایرانی هستند.

ویژگی برتر این هنر

آینه کاری سنتی برخلاف آینه کاری مدرن، با دست افراد ماهر و چیره دست در امر آینه کاری انجام می‌شود. برش قطعه‌ها و تقسیم بندی و چینش آن‌ها نیز از همین افراد بر می‌آید. در نهایت کار انجام شده بسیار ظرافت و تمیزی خاصی دارد. در آینه کاری مدرن برای برش تکه‌ها از ابزار آلات صنعتی و امروزی استفاده می‌کنند که تکه‌های بزرگ‌تر نتیجه آن است. یکپارچگی در هر دو روش حفظ می‌شود ولی نمایی که نوع سنتی دارد، بسیار زیباتر و شکیل‌تر می‌شود.

برند هیربد نگاره متخصص در آینه کاری سنتی

اجرای آینه کاری به دلیل ریز بودن قطعات و یا اندازه‌های متفاوت و طرح‌های پیچیده‌اش، نیازمند افرادی ماهر در انجام این کار است. مراجعه به افراد ماهر و زبردست در آینه کاری سنتی کار آسانی نیست. بهترین کار سپردن آینه کاری سنتی مورد نظر خود به گروهی با بیشترین رضایت و باکیفیت‌ترین کار است. قیمت مناسب و سابقه درخشان هم از دیگر مزیت‌های اطمینان به برندهای معروف است. برند هیربد نگاره با دارا بودن تمام ویژگی‌های گفته شده و داشتن تخصص کافی در زمینه آینه کاری، توانایی خود در انجام طرح‌های مختلف این هنر زیبا را به اثبات رسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *