ساخت گنبد و گلدسته، ترکیبی از زیبایی و اصالت معماری اسلامی

ساخت گنبد و گلدسته، در معماری اسلامی جایگاه خاص و با ارزشی دارد . ساخت گنبد در ایران به دوران پیش از اسلام بازمی گردد. برند هیربد نگاره با چندین دهه تجربه و سابقه ساخت گندب و گلدسته های فراوان، از متخصصین و نامداران این زمینه، آماده انجام خدمات برای عزیزان است.در ادامه به بررسی بیشتر ساخت و نحوه سفارش گنبد و گلدسته ها می پردازیم.

از آن جایی که هیربدنگاره از پیشگامان صنعت گنبدسازی و گلدسته سازی در ایران است، برای گرفتن مشاوره و سفارش پروژه خود با شماره 09158270219 تماس بگیرید.

قیمت ساخت گنبد و گلدسته

قیمت گذاری برروی سازه هایی مانند گنبد یا گلدسته، عوامل مختلفی دارد که همگی باید درنظر گرفته شوند. یک عامل مهم و تاثیرگذار قیمت کاشی نره یا همان کاشی گنبدی است که لازم است بعد از طراحی سازه نصب شود. قیمت این محصولات به ازای هر متر مربع بین مبلغ 1/300/000 هزار تومان تا 1/500/000 هزار تومان است.

مورد بعدی طرح گنبد و گلدسته ای است که کارفرما درخواست می کند. قطعا هرچه طرح ها پیچیده تر باشند قیمت ها نیز افزایش پیدا می کنند.

متراژ گنبد نیز بسیار موثر است به عنوان مثال یک گنبد با عرض 40 الی 50 متر به ازای هر متر 1/200/000 هزار تومان قیمت گذاری می شود. البته دقت کنید کار های خدماتی سنگینی مثل ساخت گنبد، قیمت گذاری های متغیری دارد و بهترین راه برای قیمت گذاری روی سازه، مشاوره گرفتن از مشاوران خبره تیم هیربدنگاره است.

گنبد و گلدسته از نظر تاریخی و قدمت

گنبد ها ریشه تاریخی دیرینه در جهان دارند و زمان شروع ساخت آن ها به پیش از گلدسته ها می رسد. اولین گنبد ها به تاریخ پیش از اسلام می رسند و بعد ها با گذشت زمان، گلدسته ها هم به کنار گنبد ها آمدند و شکل کنونی را به خود گرفتند.از زمان های خیلی دور، یکی از نماد های معماری اسلامی گنبد های فلزی و گلدسته های سر به فلک کشیده بوده است. در کشورمان گنبد و گلدسته های بسیار زیبایی از جمله حرم امام رضا وجود دارد.جالب است بدانید که گنبد و گلدسته را در کنار هم می سازند و از علل مهم آن وجود پایه هایی برای ثبات فیزیکی و کمک به ثابت ماندن گنبد بدون فشار به قسمت هایی پایینتر است ولیکن این تنها دلیل نیست.نظریه بهتری وجود دارد که عنوان می کند گنبد و گلدسته ها که معمولا هم دو تا هستند، نشانگر انسانی است که دست دعا به سوی آسمان بلند کرده و در حال مناجات است. معمولا در معماری داخل مساجد و محراب هم از کاشی سنتی استفاده شده است.

گنبد، سازه مسقف و تجلی بخش مرقد های مقدس

سازه گنبد ها حرف زیادی برای گفتن دارد. شکل و نمای کلی آن بیانگر موضوعات مختلفی است که یک به یک به آن ها اشاره می کنیم.گنبد های ایران و دیگر گنبد های معماری اسلامی با شکل مشخص خود، نمودی از توجه به تعالی خداوند و به سمت بالا نگاه کردن را دارند.در واقع این نماد ها بصورت عمودی کار شده اند و بر روی زمین گسترده نشده اند، این موضوع اهمیت های زیادی در طول زمان داشته، دیدن گنبد و گلدسته های مساجد از مکان های دورتر، امکان رسایی صدای اذان از گلدسته تا فاصله ای دورتر، اشاره به همان آسمانی بودن و بلند مرتبه بودن جایگاه این مکان و مواردی ازین دست به نوعی، نما و ساختار گنبد و گلدسته ها را تایید می کند.

ساخت گنبد با کاشی نره

با نگاه کردن به گنبد ها از بیرون، شکل خاص هندسی را می بینیم که نوک آن به سمت آسمان است و حالتی روحانی برای بیننده به تصویر می کشد.کافیست یک بار هم از داخل و زیر گنبد، به سقف آن نگاه کنید تا با طرح و رنگ ها و کاشی کاری های بسیار ظریف و دیدنی مواجه شوید که هوش از سرتان می پرانند!گنبد ها، اجزای مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

ساخت سازه فلزی گنبد 

در اسکلت سازی برای گنبدهای سبک و مقاوم اغلب از پروفیل تیرآهن و یا ناودانی استفاده می شود. برای گنبد های فلزی باید به قوانین فیزیک از جمله تمرکز و استرس نیروهای کششی، پیچشی و برشی بر روی قسمت های مختلف در ساخت گنبد توجه کرد تا در گذر زمان مشکلی برای آن بوجود نیاد.

سازه گنبد

سازه گلدسته

رینگ بندی گنبد

برای مستقر شدن اسکلت فلزی «خود» گنبد از رینگ بندی چند وجهی و مدور در چند ردیف بهره برده می شود. چنانچه رینگ بندی چند وجهی باشد بایستی زمینه نشست پایه گنبد که دایره است بر روی رینگ بندی چند وجهی انجام شود.

رینگ بندی گنبد

شبکه بندی گنبد و گلدسته

اجرای شبکه های میلگرد و اتصال آنها به کلافهای افقی سبب آماده سازی زیر کار برای رابیتس کشی سازه می گردد . با نصب قطعات خرد رابیتس ، بر سطوح شبکه میلگرد کمان و دور سازه به وجود می‌آید . با اندود ماسه و سیمان بر سطوح رابیتس اسکلت سفت کاری گنبد شکل گرفته و آماده عایق کاری و کارهای تزیینی چون کاشی کاری و یا نصب ورق می گردد.

شبکه بندی گنبد

در تزئین گنبد ها از کاشی نره استفاده می کنیم که با کاشی معمولی تفاوت هایی در شکل، ابعاد و ضخامت را داراست. این کاشی مخصوص ساخت گنبد و گلدسته است زیرا با ارتفاع و سنگینی که گنبد دارد و تفاوت دما در فصل های مختلف نیاز به حفظ شکل ساختاری خود دارد. برند هیربد نگاره از تمامی پیچیدگی ها و ریزه کاری های ساخت و تزئین گنبد و گلدسته آگاه است و آماده انجام سفارشات عزیزان می باشد.

برند هیربدنگاره مفتخر است با نمونه کار های موفق و سازه های تکرار نشدنی و خاصی که همواره زبانزد بوده اند، سفارش عزیزان را بنا به درخواست و نظر آن ها با موفقیت ساخته و اجرا کند. 

ساخت گلدسته

مناره ها همانطور که گفته شد پیش از اسلام هم کارایی های مختلف و کمک کننده ای داشته اند. امروزه در کنار تقریبا همه گنبد ها، گلدسته های زیبا و رنگارنگ با نقوش اسلیمی را میبینیم که سر به فلک کشیده اند و تصویر زیبایی در نمای کلی گنبد و گلدسته ایجاد می کنند.گلدسته ها می توانند محل اذان گفتن موذن باشند پس بعضی از آن ها که به جهت این امر ساخته شده اند باید راهی در درون تنه خود برای بالا رفتن هم داشته باشند. 

گلدسته ها شامل یک قسمت تنه و بدنه که بیشتر ابعاد را شامل می شود و یک قسمت ساقه و کلاهک هستند. تنوع طرح ها و نقوش مرتبط با گلدسته ها بسیار گوناگون و مختلف است.تقریبا هیچ دو طرح متفاوتی از گلدسته ها شبیه هم نیست. برند هیربد نگاره در طراحی و ساخت گلدسته ها از طرح ها و شکل های زیبایی استفاده می کند و همیشه بهترین ترکیب گنبد و گلدسته را به سر انجام می رساند. گلدسته همانند گنبد یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های معماری اسلامی است. ساخت گلدسته باید به شکل مهندسی شده و بسیار ایمن و با استاندارد های لازم باشد. به دلیل ارتفاع زیادی که گاهن بعضی از گلدسته ها دارند و بدنه نه چندان قطور استوانه ای آن ها، با پیروی از اصول ساختن مناره ها، گلدسته های با پابرجایی چند صد سال ساخته می شوند. 

این گلدسته ها در کارگاه ساخت گنبد و گلدسته، طراحی و ساخته می شوند. ساخت گلدسته همانند گنبد ها، نیازمند گروهی هماهنگ، مجهز به ابزار مورد نیاز و دانش کافی است. شرکت هیربد نگاره که از معروف ترین و مشهور ترین سازنده های گلدسته در سطح ایران می باشد، توفیق این را داشته تا در مساجد و زیارتگاه های کثیری، گنبد و گلدسته هایی با زیبایی هرچه تمام تر ساخته و بنا کند. گلدسته های ساخته دست متخصصین هیربد نگاره، سر به فلک افراشته و دیده های بسیاری را خیره کرده اند.همانطور که اشاره کردیم گنبد و گلدسته سازی در ایران از زمان های دور رواج داشته است و بعلت زیبایی و اصل استفاده از گنبد و گلدسته در مساجد و مراقد، مقدس بودن و ارزش این کار بسیار بالا می باشد. 

گروه هیربد نگاره در تمامی مراحل ساخت گنبد و گلدسته کاملا حرفه ای و پیشرفته بوده و با تجربه چندین دهه ای خود، دستی ظریف و توانا در ساختن گنبد و گلدسته فلزی و کاشی در ایران دارد.اگر شما هم پروژه ای برای ساخت دارید تیم باتجربه ما خوشحال می شود که در این راه یاریگر شما باشد.

نمونه کارهای گنبد و گلدسته

گنبد حوزه علمیه یزد
حوزه علمیه یزد2
حوزه علمیه یزد
مسجد 72 تن
مسجد 72تن
مسجد هفتاد و دو تن
ساخت مسجد آیت الله سیستانی
ساخت گنبد گلدسته مسجد آیت الله سیستانی
ساخت گنبد مجتمع آیت الله سیستانی
ساخت مناره مسجد دشتی یزد
گلدسته مسجد دشتی یزد
ساخت گلدسته مسجد دشتی یزد
گنبد مسجد فاطمیه یزد
ساخت گنبد مسجد فاطمیه یزد
طراحی و ساخت گنبد مسجد فاطمیه یزد